Captain Marvel (2019)
on ensimmäinen naispuolisesta Marvelin supersankarista kertova sooloelokuva. Edellinen
vastaava oli DC-yhtiön Wonder Woman (2017), jota en päinvastaisista aikeistani
huolimatta ehtinyt näkemään isolta kankaalta lainkaan. Captain Marvelin sen sijaan
näin jo ensi-illassa. Blogini muutamasta aiemmasta kirjoituksesta poiketen
luvassa onkin tuoreemmanpuoleinen elokuva-arvio.
Kapteeni Marvel on klassinen, Marvel-yhtiön sarjakuvasankari
alun perin jo 1960-luvulta, mutta hahmosta on nähty vuosikymmenten varrella
lukuisia eri inkarnaatioita. Nämä ovat sittemmin jatkaneet seikkailujaan eri
nimellä, niin että lopputuloksena on melkoisen sekavia vyyhti hahmoja, ja niiden
välistä historiaa.
Jotta asia olisi vielä monimutkaisempi, on olemassa myös
kokonaan toinen, DC:n Kapteeni Marvel. Hahmo aloitti seikkailunsa
Fawcett-yhtiön lehdissä 1940-luvulla, mutta joutui Teräsmiestä julkaisevan
National Comicsin hampaisiin. Yhtiö väitti Kapteeni Marvelin olevan Teräsmiehen
kopio, ja asiasta käyty oikeustaistelu kesti vuosia. Lopulta Fawcett kyllästyi
koko touhuun, lopetti supersankarisarjakuvien julkaisun tyystin ja möi hahmonsa
nimensä DC:ksi muuttaneelle kilpakumppanilleen.
Husaarinviittainen Kapteeni Marvel pysyi osana DC:n
supersankaritallia, kunnes Marvel Comics puolestaan haastoi sen oikeuteen
vedoten siihen, että se omisti nyt kyseisen, nimen, koska sillä oli oma Kapteeni Marvelinsa, ja DC:n sankari
oli ollut liian kauan käyttämättömänä. DC:n olikin lopulta pakko vaihtaa oma hahmonsa
nimi muotoon Shazam, joka on sana jolla Kapteeni Marvel supersankariksi muuttui.
Tähän hahmoon pohjautuu piakkoin elokuvateattereihin saapuva samanniminen elokuva.
Ensimmäinen Marvelin Kapteeni Marvel oli kree-avaruusrodun
edustaja Mar-Vell, johon törmäämisen kautta Kostajat päätyivät osaksi melkoisia
kosmisia turpakäräjiä sekä ihmistä muistuttavan kree-rodun että inhojen muotoaan
muuttavien skrullien kanssa. Aikanaan Kapteeni Marvel kuoli, supersankarille
epätyypilliseen tapaan syöpään, ja hän lienee Marvelin ainoita hahmoja jota ei
ole herätetty uudestaan henkiin.
Sittemmin Kapteeni Marvel on ollut milloin valkoinen, milloin musta nainen,
käsikirjoittajien seuraillessa aikaansa ja sen virtauksia. Moderneista
versioista suosituin lienee näistä ensiksimainittu, Kostajissa vaikuttanut
entinen USA:n ilmavoimien upseeri Carol Danvers, joka seikkailee hahmona tälläkin
hetkellä, ja johon myös nyt ensi-iltansa saava elokuva perustuu.
Elokuvaan on fanien keskuudessa ladattu melkoisesti
odotuksia, ei vähiten siksi, että kyseessä tosiaan on ensimmäinen kerta kun nainen pääsee Marvel-elokuvassa pääosaan. Mustan Lesken tai hänen ja
Haukansilmän elokuvaahan emme koskaan nähneet, mistä syystä näiden hahmot
jäivät Kostajien elokuvissa ohuiksi. Ollaksemme tarkkoja, kun katsoo
MCU:n ydintä, ovat naiset olleet siinä kokolailla paitsiossa muutenkin.
Myönnan että olin elokuvan suhteen jossain määrin skeptinen,
osaksi nimenomaan ennakko-hypen vuoksi. Lisäksi olen vuosien varrella ja
etenkin viime aikoina nähnyt turhan monta saman kaavan mukaan rakennettua
supersankarin syntytarinaa, jossa tämä saa voimansa, harjaantuu käyttämään
niitä, kasvaa ihmisenä ja lopussa ottaa yhteen megapahiksen kanssa. Esimerkiksi
Ihmenaisen oma elokuva oli minulle tästä syystä pienoinen pettymys, vaikka
kuinka hahmon fani olenkin.
Tällainen olisi Kapteeni Marvelistakin voitu rakentaa. Skrullien
tapaisten Marvelin kestopahiksien mukanaolo olisi tarjonnut jopa ihanteelliset mahdollisuudet
tarinaan jossa nimihahmo ottaa lopussa yhteen lopussa skrull-megapahiksen
kanssa ja pelastaa maapallon. Ilolla kuitenkin voin kertoa että Captain Marvel välttää
nämä sudenkuopat, ja onnistuu olemaan piristävän erilainen supersankarielokuva. Se onnistuu jopa yllättämään katsojansa muutamaan kertaan,
sillä kaikki ei ole elokuvassa sitä miltä aluksi näyttää.
Kronologisesti kerronta on elokuvassa rikottu niin, että
katsoja tipautetaan keskelle toimintaa, avaruudessa kreenä elävän Brie Larsonin
henkilöimän nimihahmon elämää, jota hän ei muista kuin kuusi vuotta taaksepäin.
Vasta elokuvan myötä kelataan auki kuka hän oikeastaan on. Hahmon syntytarina
ja kasvaminen ovat siis toki mukana, mutta totutusta poikkeavalla tavalla. Tulee
väkisinkin olo, että käsikirjoittajat ovat tajunneet yleisön nähneen saman
tarinan jo lukemattomia kertoja ennenkin, jolloin esimerkiksi hahmon lapsuuteen
ei tarvitse kuin viitata. Katsojat osaavat yhdistää pisteet ja muodostaa koko
kuvan itsekin.
Marvel on rakentanut kuluneen vuosikymmenen aikana kiitettävällä
uutteruudella elokuvauniversumia, jonka palaset toimivat yhdessä saumattomana kokonaisuutena.
Kuitenkin joitakin siihen kuuluneita teoksia katsoessaan ei ole voinut välttyä tunkkaisuuden
tunnulta, sillä saman tarinan voi kertoa vain tietyn määrän kertoja. Raikkaita tuulahduksia tähän ovat tuoneet Ant-Man ja Guardians of the Galaxy
-elokuvat jatko-osineen sekä Thorin ja Hulkin tuore yhteisrymistely. Näin onkin
positiivista, että Captain Marvel panostaa nimenomaan kosmiseen osastoon sekä huumoriin.
Sitä miten hahmon sukupuoli elokuvassa näkyy on vaikea
määrittää. Periaatteessa roolissa olisi aivan hyvin voinut nähdä miehen, sillä se mitä
päähenkilö elokuvassa tekee ei juurikaan ole tekemistä sukupuolen kanssa. Muutamissa kohtauksissa sukupuolella on kuitenkin iso merkitys, nimihahmon esimerkiksi kerätessä
itsensä lattialta elokuvan loppupuolella. Väittäisin jopa kyseessä olevan koko elokuvan avainkohtaus. Lisäksi olin havaitsevinani yhden
viittauksen, jossa kommentoitiin miespuolisten fanien esittämää kritiikkiä
siitä, ettei Brie Larson hymyile tarpeeksi.
Itse en miesoletettuna kuitenkaan kokenut etten olisi ollut
elokuvan kohdeyleisöä, tai että se olisi suunnattu vain naisille. Mahdollisesti
tämä johtuu siitä, että elokuva ei myöskään sisältänyt minkäänlaista romanttista
sivujuonta, jollaisen mukanaolo tuntuu olevan nykyisin melkeinpä lähtöoletus. Elokuvan
parituntinen kesto onkin melko tiivistä toimintaa josta on leikattu turhat
läskit pois, sentimentaalisuutta kokonaan kuitenkaan unohtamatta.
Sukupuolesta puhuttaessa huomionarvoinen seikka on toki sekin, ettei Brie Larsonin roolihahmoa positiivista kyllä, esineellistetty tai edes seksualisoitu elokuvan missään vaiheessa. Hahmon elokuvassa käyttämä puku on kiitettävän funktionaalinen, eikä mukana ole esimerkiksi yhtään turhaa vaattaidenvaihto- tai suihkukohtausta. Romanttisen sivujuonen puuttuessa myös pakollinen sänkykohtaus loisti poissaolollaan. Elokuva läpäisee jopa Bechdelin testin.
Sukupuolesta puhuttaessa huomionarvoinen seikka on toki sekin, ettei Brie Larsonin roolihahmoa positiivista kyllä, esineellistetty tai edes seksualisoitu elokuvan missään vaiheessa. Hahmon elokuvassa käyttämä puku on kiitettävän funktionaalinen, eikä mukana ole esimerkiksi yhtään turhaa vaattaidenvaihto- tai suihkukohtausta. Romanttisen sivujuonen puuttuessa myös pakollinen sänkykohtaus loisti poissaolollaan. Elokuva läpäisee jopa Bechdelin testin.
Fanien keskuudessa sekä mediassa on kiinnitetty
ymmärrettävää huomiota elokuvan sijoittumiseen nykyhetken sijasta 1990-luvulle.
Tätä hyödynnetäänkin kiitettävästi, ja vaikka aiheesta olisi epäilemättä
saanutkin enemmän irti, lienee hyvä että tuohon ei juututtu liiaksi. Ajankuvaa
on mukana etenkin alkupuolella, päähenkilön rysähtäessä
Blockbuster-videovuokraamoon. Nykyisinhän samainen yhtiö tunnetaan Netflixinä. Nostalgia
kuuluu myös elokuvan musiikissa, onnistuneimmin kohtauksessa, jossa nimisankari
laittaa niin sanotusti haisemaan No Doubtin "Just A Girlin" tahdissa.
Roolisuoritukset elokuvassa toimivat kautta linjan. Brie
Larson on kovapintaisuudessaan yllättävänkin kaukana seikkailuelokuvan naispuolisista
stereotyypeistä. Yhtä iso rooli on nuorta Nick Furya esittävällä Samuel
Jacksonilla, ja hän varastaakin monet kohtauksista jossa on mukana. Se minkä
varassa elokuva toimii onkin nimenomaan Larsonin ja Jacksonin välinen kemia. Suuri
ansio tässä lienee sillä, että näyttelijöistä ehti kuvausten aikana tulla
siviilissäkin ystävät.
Elokuvan muut henkilöhahmot jäävät kokolailla näiden kahden
varjoon, mukaan luettuna pahisosasto. Jos tarkkoja ollaan, elokuvassa ei oikeastaan
ole perinteistä isoa megapahista lainkaan, ainoastaan joukko olentoja jotka
etevät mitä tekevät, kukin omista syistään. Siinä niin ikään leikitellään lajityypin
kliseillä sekä odotuksilla, joiden pohjana ovat muut vastaavat elokuvat.
Juonellisesti hahmon syntytarina seurailee kiitettävän
uskollisesti sarjakuvatarinoiden versiota, kuitenkin niin että hahmo istuu
parhaillaan syntymässä olevaan Marvelin kosmisen rymistelyyn ja etenkin ensi
kuussa elokuvateattereihin saapuvaan Endgameen. Se toimiikin kiitettävänä
esiosana sille mitä MCU:ssa tapahtui ennen Rautamiehen elokuvaa. Elokuva myös
paljastaa missä, miten ja kenen toimesta Nick Fury menetti silmänsä.
Luonnollisesti mukana on myös Stan Leen viimeinen cameo,
joka on erittäin, sanoisimmeko asiaankuuluva. Pieni kyynel tirahti
silmäkulmastani siinä vaiheessa kun toiminta jo jatkui kiivaana, tajutessani
että se oli siinä. Hyvää matkaa, Stan-setä. Alkuteksteissä on niin ikään mukana
kaunis ja hauska kunnianosoitus, joka keräsi ensi-iltayleisöltä spontaanit
aplodit. Samanlaiset kuultiin myös lopputekstien jälkeen
Niin vaikea kuin kaltaiseni vanhan DC-fanin onkin sitä
myöntää, näyttää Marvel lopullisesti olevan nousemassa niskan päälle kahden
sarjakuvajätin välisessä elokuvataistossa. Siinä missä DC jatkaa perus-toimintaelokuvien
tekoa, eikä tunnu edes haluavan luoda yhtä universumia, ainoastaan tehdä elokuvia jotka tuottavat, Marvel tuntuu aidosti haistelevan ilmassa olevia
tuulia ja vastata katsojakuntansa tarpeisiin. Sen ovat kaksi Deadpoolin elokuvaa
sekä nyt Captain Marvel osoittaneet.